woensdag 23 februari 2011

Energiebeheer

Iedereen krijgt elke dag een beperkte hoeveelheid energie. Waar die energie voor gebruikt wordt, dat hangt voor een groot stuk van onszelf af.

We maken doorheen de hele dag keuzes die ons energie kosten, in mindere of meerdere mate. Als we ons meer bewust worden van onze energie en hoeveel energie bepaalde dingen of mensen ons kosten, dan gaan we zuiniger met onze dagelijkse dosis energie omspringen.

Om aan persoonlijk energiebeheer te doen is het nodig om prioriteiten te stellen. Afrekenen met die vervelende todo's die in ons hoofd blijven hangen, dat schept rust en ruimte. Voor todo-lijstjes zijn er maar twee mogelijkheden, of we doen wat moet gebeuren en wel zo vlug mogelijk, of we schrappen "wegens niet belangrijk genoeg".

Efficiënt persoonlijk energiebeheer kan alleen als we af en toe wat afstand nemen om de situatie te overschouwen. We hebben het nodig om wat tijd voor onszelf te nemen en de relatie met onszelf te onderhouden. Zo komen we er ook gemakkelijker achter waar onze energie verloren gaat, zodat we er ook iets aan kunnen doen.

Niets wat zo een goede invloed heeft op ons energieniveau dan plannen en doelen stellen en de focus er ook op houden. Een lange-termijn-doel laat vanzelf alle banaliteiten in het niets verdwijnen. Trouwens, weinig dingen die ons zoveel energie geven als een nieuw project of doel waar we volledig kunnen achter staan. Enthousiasme is het sleutelwoord!

Maar hoe je het ook draait of keert, als het over onze persoonlijke energie gaat, dan kunnen we niet om ons lichaam heen. Het is dan ook belangrijk dat we voor ons lichaam  zorgen en het  geven wat het nodig heeft. Een lichaam dat niet optimaal functioneert, kan nooit voor voldoende energie zorgen.
Het gaat hier niet over grote dingen die misbruik maken van ons lichaam of dingen die we wél doen. Meestal gaat het om kleine dingen die we heel lange tijd niét doen.

In het volgende berichtje meer hierover.

6 opmerkingen:

  1. energiebeheer, nog nooit over nagedacht maar inderdaad! Zo kost kwaad zijn ontzettend veel energie, maar met een puber en 3 kleuters in huis is het wel moeilijk om nooit even kwaad te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. je lichaam is een tempel die je goed moet verzorgen, wete ik uit ervaring na héééél lang ziek te zijn geweest.

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben al nieuwsgierig naar het volgende berichtje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmmm, ik wéét het wel, maar waarom handel ik er dan niet naar? Waarom 'moet' ik zoveel van mezelf? Van mijn omgeving? Of waarom zijn de omstandigheden soms zodanig dat je bijna niet anders kunt dan jezelf voorbijlopen? Rouwverwerking, brood dat op de plank moet komen, besef dat je werk eigenlijk 'jouw' carrière niet is... Het heeft er toch toe geleid dat ik (onverwachts en niet voorzien, ook niet door anderen) al 7 maanden thuis zit met wat men een burn-out noemt.
    Het roer moet om, ik besef het me meer dan ooit!
    En dat is dan toch de les die je op deze manier moet leren volgens mij... Hard, maar soms is het niet anders... ;-)
    Komt goed!
    Ik kan altijd nog schrijfster worden!! :-) Hahahahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kijk met spanning uit naar het vervolg ... je woorden stimuleren me tot een aantal denkoefeningen! Groetjes, @nne

    BeantwoordenVerwijderen