dinsdag 1 maart 2011

We hebben ons een vreemdsoortige manier van denken eigen gemaakt, als het over ons lichaam gaat. We begrijpen perfect dat een wasmachine niet werkt als de stekker niet in het stopcontact zit. Niemand die zich afvraagt waarom de gaskachel niet werkt als de gaskraan dicht staat en geen mens verwacht dat de auto het doet zonder brandstof.

Maar van ons lichaam verwachten we dat het optimaal werkt en ons voldoende energie geeft, terwijl we niet eens nakijken of de brandstoftoevoer ok is, of we wel de juiste brandstof gebruiken en of er brandstof genoeg is om ons lichaam de hele dag aan de gang te houden.

We weten allemaal wel wat  gezond is en wat niet. Het gaat ook niet om die ene kop koffie die we drinken, of om die ene keer dat we fastfood eten. Eigenlijk is het meer een zaak van langdurige verwaarlozing. Niet omdat we dat willen, maar omdat we niet beter weten en omdat er cultureel nu eenmaal een aantal gewoontes ingebakken zitten. We stellen ons over het algemeen weinig vragen als het over onze voeding gaat.

Verder zijn er nog de fabeltjes die vanuit economisch standpunt in stand gehouden worden met promotiecampagnes én de jammerlijke realiteit dat de voedingswaarde van onze voeding elk jaar vermindert.
Vandaag de dag is het erg moeilijk geworden om elke dag alle voedingsstoffen op te nemen die we nodig hebben. Toch verwachten we van ons lichaam dat het perfect werkt en ons de hele dag door genoeg energie geeft, om ons leven te leiden zoals wij het willen.

10 opmerkingen:

  1. Gossie, ik word hier een beetje triestig van. Ben ik naïef of wil ik dit allemaal niet weten vraag ik me nu af.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het gaat er vaak om dat we opnieuw leren voelen wat ons lichaam nodig heeft. Meestal geeft het goeie signalen, maar negeren we die.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik eet al jaren geen suiker meer. man, dat is een van mijn beste beslissingen ever! ik vergiftig me daar al niet meer mee. een aanrader voor iedereen!

    en ja, wat je schrijft is heel erg waar. We denken er niet bij na, maar we kappen ons lijf vol bucht en vinden het dan vreemd dat we ons wat minder voelen. met voeding zijn de meeste kwalen en ziektes te voorkomen of te genezen. en suiker is geen voeding! (ik heb het dan niet over suikerS)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hoi hoi, je klinkt vandaag niet happy met je lichaam of heb ik het verkeerd,
    jawel ik ben het wel met je eens, mensen eten té slecht... en té snel ook denk ik...
    rustig de tijd nemen en het leven vieren met eten...
    heerlijk,
    maak er een happy day van hé.

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Klaproos, dank voor je bezorgdheid, erg lief van je.
    Maar ik ben tevreden met mijn lijf en leden. Ik moet wel toegeven dat het ooit anders was, tot ik mijn voeding onder de loep begon te nemen en één en ander veranderde op dat gebied. En voor mij heeft het veel verschil gemaakt. Ik kan het leven vieren, ook met eten.

    Ook voor jou Klaproos en voor iedereen die hier leest, een Happy day!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weten wat je eet en wat je lichaam nodig heeft is verstandig. Maar eerlijk gezegd word ik ook wel eens moe van al die nieuwe inzichten op het gebied van voeding. Het is vaak niet meer bij te benen: wat vandaag gezond is, is morgen ongezond en vice versa. Geen bewerkte troep eten, veel variatie en zoveel mogelijk biologisch, dat is mijn keuze en dan vertrouw ik er maar op dat het "wel goed zit".
    Groetjes,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor je reactie op mijn blog, nu kom ik hier ook eens piepen en die positiviteit vindt ik wel goed, hij begint al bovenaan :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. aan Janny: Ik huldig zowat dezelfde principes als jij. ik herken graag wat er op mijn bord ligt. Hoe minder bewerkt en ingewikkeld hoe liever.
    Wat niet wil zeggen dat ik fanatiek ben! overdrijven, is nooit goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gewoon met de seizoenen mee eten, mee drinken en vers van de markt. Dan komt het vaak goed! Warm eten in de winter, koude in de zomer. Ik bedoel... je gaat toch ook niet in de winter in je bikini lopen buiten? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hallo birdje,

    hoe gaat het met je??
    lang geleden......
    ik hoop dat het goed gaat met je,

    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen