zaterdag 5 februari 2011

Geld

Uit onderzoek blijkt telkens opnieuw dat geld niet gelukkig maakt, zeker niet op langere termijn. Van zodra we voldoende geld hebben om te voorzien in onze basisbehoeften, levert meer geld niet meer geluk op.

Gelukkig zijn zit immers al in ons en wacht alleen op een wake-up-call.
Geld kan wel gelukkig maken, voor heel even dan toch. Het kan er voor zorgen dat je iets kan kopen dat je gelukkig maakt. In de reclame en marketingwereld wordt er trouwens gretig gebruikt gemaakt van dit gegeven. Alleen is dat gekochte geluk slechts van korte duur en moet je telkens op zoek naar iets nieuws dat je kan kopen om dat gevoel opnieuw te krijgen.

Je wordt geen gelukkig mens door veel geld te winnen of te krijgen. Mensen die een groot lot wonnen met de loterij, bleken na één jaar niet gelukkiger te zijn dan voordien. Sommige winnaars beweerden zelfs minder gelukkig te zijn dan voor ze wonnen.

Geld helpt natuurlijk je dromen waar te maken, geld helpt om je te laten ontspannen als je last hebt van stress of helpt doordat je dingen kan kopen die je zelfvertrouwen vergroten. Je kan met geld ruimte en rust scheppen in je leven.
Zolang geld zelf niet het doel is, maar een middel om je doel te bereiken maakt geld dus eigenlijk wel gelukkig?

7 opmerkingen:

  1. nee ik denk dat ook,
    geld maakt niet gelukkig maar armoede is voor veel mensen wel een last hoor,

    probeer de mooie dingen maar eens te zien in het leven als je niet je huur kunt betalen.oid...
    sommigen kunnen dat heel goed maar anderen daarintegen..
    zijn er doodongelukkig onder ..

    fijn weekend gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kunnen voorzien in je basisbehoeften is noodzakelijk om gelukkig te kunnen zijn.

    Je kan moeilijk gelukkig zijn als je je kinderen niet te eten kan geven...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geld an sich maakt niet gelukkig, maar het maakt je leven wel gemakkelijker. Tot op zekere hoogte, want vanaf een bepaald moment wordt geld een last, een verslaving naar meer, meer, meer...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hé, bedankt voor je reactie op mijn blogje...
    en wat jij schrijft over geld... ja, hm, het maakt op zich niet gelukkig maar als je het niet of te weinig hebt, maakt het je toch wel ongelukkig... in mijn situatie nu moet ik echt krabben om rond te komen, en dat brengt op zich toch ook heel wat stress mee... gelukkig durf ik mijn spaargeld aanspreken, want dat appartement dat ik wou kopen zal toch niet voor direct zijn maar wat als het op is hé?!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geld maakt veel dingen gemakkelijk. Veel problemen zijn met geld op te lossen of gemakkelijker op te lossen met geld.

    Ik weet dat maar al te goed. Maar weinig geld hebben, leert je ook creatief denken.

    En te weinig geld hebben om vlot rond te komen, dat zorgt voor stress, dat is logisch. Je kan moeilijk rustig zijn als je je voortdurend zorgen moet maken over geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben het ermee eens dat geld niet gelukkig maakt. Ik schreef zelf ook ooit iets over de lotto winnen ( http://ysabje.wordpress.com/2009/12/21/gewonnen/). Ik geloof er heel erg in dat het je eerder ongelukkig kan maken. Als mij lief weer eens met de lotto speelt, zeg ik altijd dat hij niet met euromillions mag meespelen. want dat is gewoon écht te veel geld...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het fijn dat ik het goed heb wat geld betreft. Maar we kunnen ons geen gekke dingen permitteren en eigenlijk vind ik dat prima. Ben nog wat ouderwetsch opgevoed waarschijnlijk: eerst sparen en geen geld uitgeven wat je niet hebt. WErkt heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen